Wednesday 20 July 2011

perihal desa

petang itu petang sejarah
lebih sedekad soalan lapuk itu
tak berkunjung ke gegendang aku
petang itu memang sejarah bagi aku


tak semudah kata engkau
tak seenteng kata dia
engkau dan dia bukan rasa
hanya tahu melontar kata tanpa rasa
menjual budi yang atas angin
berlandas syarak yang kau tak amali


sapa tahu rasa itu ?
rasa menjadi anak banduan ?
rasa menjadi anak mbesar tanpa bapak ?
rasa menjadi anak kekurangan ?
rasa menjadi anak kemiskinan ?
rasa menjadi anak ketakutan ?
rasa menjadi anak penuh kebencian ?
angkat jari kalau kau tahu ,
aku tak khuatir kalau kau tunduk taktahu .


kita manusia , rasa berbeda
aku taksuka mencampuri urusan siapa jua
baik engkau mahupun dia
kerna aku juga tidaksuka dicampuri
maka itu kau harus tahu


yang hilang itu dia ,
aku tak gusar juga tak endah
aku bukan pendendam tapi bukan pelupa
aku tak goyang juga tak lemah
bagi aku semuanya tegal biasa


jadi kau juga jangan endah ,
hakimi diri sendiri
bukan campuri periuk yang lain
kalau nak hulur kasihan pergi pada yg menadah .




diam anggukku bukan erti setuju

No comments:

Post a Comment

komen jangan tak komen